Menu

Паметник Създатели на българската държава

  • 295150_159874570757135_100002037789853_320300_8065541_n
  • 1300godini_001
  • 1300godini_017
  • 1300godini_014
  • 1300godini_009

„Създатели на българската държава“ е архитектурен комплекс посветен на 1300 години от създаването на българската държава. Монументът е разположен в най-високата част на Дунавската равнина – Шуменското плато – на 500 метра н.в. и се извисява над град Шумен.
История [редактиране]

С разпореждане № 23 от 14 март 1977 г. на бюрото на Министерския съвет е взето решение за изграждане на паметник, посветен на предстоящата 1300-годишнина от образуването на Първата българска държава. За целта през май 1978 г. се обявяват идейното задание, наградите и състава на журито, което да определи кой от кандидатстващите сдружения да изгради планирания монумент. Конкурсът преминава на два етапа. В първия вземат участие 15 колектива. 17 членното жури, председателствано от зам.-председателя на Комитета за култура проф. арх. Пейо Бербенлиев отсява проектите и до втория етап се допускат пет от тях.
Премираният проект във втория тур е дело на колектив, в който участват скулпторите Крум Дамянов и Иван Славов, архитектите Георги Гечев, Благой Атанасов, художниците Владислав Паскалев, Симеон Венов, конструктор е инж. Преслав Хаджов. В процеса на работа този проект претърпява няколко изменения. През студените есенно зимни дни на 1979 – 1980 г се правят 1000 сондажа за взривяване на скалните маси. В един от тях на 31.01.1979 г., там където сега се извисява Симеоновата композиция, е вградена капсула със завет към идните поколения. Тържеството по този повод започва с камбанен звън. Текстът на завета е прочетен от Богомил Симеонов.
Описание [редактиране]

Създатели на българската държава пресъздава важни моменти от българската история от VII до Хв. Изграден е от 8 бетонни тела, оформящи две полузали. В композицията се намират фигури на българските владетели Аспарух, Тервел, Крум, Омуртаг, Борис I и Симеон I. В залата “Златният век” освен фигурата на Симеон са и тези на Климент, Наум и Ангеларий, боляри и войни. Мозайката-триптих срещу композицията на Симеон е дело на Симеон Венов и Владислав Паскалев. Всяко от телата, на които са монтирани мозайките е под различен ъгъл- 45º, 60 º и 90º. Композицията трябва да представя идеята за постъпателното развитие на държавата.
Мозайките са изпълнени от два равностойни елемента: фигурите са съчетани в горната си част с доминираща над тях шрифтовата композиция. В първото пано е представена руническата писменост, “чертите и резките” използвани от прабългарите, сред които се отличава знакът на Тангра. При второто пано е изобразена глаголицата, а на третото пано кирилицата.
Войните в първото пано “Победителите” с акламации приветстват хана, облечен в пупурна ризница.
Лицата на фигурите изобразени във второто пано имат нерадостно изражение. Така се демонстрира, че приемането на християнството не е минало без съпротива.
Третото пано пресъздава братята Кирил и Методий, техните ученици Наум, Климент, Ангеларий, Сава и Горазд, както и книжовниците и строителите на Симеоновия “Златнен век”.
Мозайките са изпълнени от 12 художници в София. Техниката на изработване е следната: камъчетата са поставяни в тави с леярска пръст. Фигурите са изпълнени в позитив, залети са с лепило и върху него е поставен плат. След транспортирането им до Домостроителен комбинат в Шумен са обърнати и залети с бял цимент и армиран бетон. Преди започване на монтирането им на бетонните тела платът е свален. Монтирането и изливането на телата се извършва паралелно.
Преобладават естествени камъни съчетани с изкуствен смалт-златен, сребърен, червен и черен.
Увенчаващият композицията знак на лъва е разположен на 52 м височина. Тежи 1000 тона и е изпълнен от 2000 елемента по-тъмен гранит. Зад опашката му има стилизирана пеперуда. В азиатската култура тя е символ на дълголетието. Замисълът е, че както тя преминава през различни метаморфози така и в развитието си България преживява възходи и падения през съществуването си.
Връзката между град Шумен и монумента се извършва по 1300 стъпала осветени през нощта от високи спираловидни тела. На различни по дължина разстояния са оформени тринадесет площадки. Алеята започваща от сградата на Драматичен театър ”Васил Друмев” с четири грифона изпълнени от Иван Радев и е разделена на три части. Първата се състои от тринадесет водни каскади, дело на арх. Борис Камиларов и завършва в подножието на платото. Втората част по-тясна и по-стръмна от първата, има осем отклонения с места за отдих и зелени площи. Третата част, която е най-къса започва от кафе “Панорама” и завършва до фигурата на Аспарух. По средата ѝ се извисява мраморна колона от старопрестолния Велики Преслав.
Туристическа информация [редактиране]

При лошо време и през зимния период посетителите могат да получат информация в залата на информацоинния център към мемориала. От 2008 г там е разположена експозиция “Монументалното българско изкуство през последните десетилетия на ХХ в”, в която могат да се видят архивни снимки от конкурса, строителството на паметника и други паметници от този период. Интерактивно устройство възпроизвежда момента на полагане на капсулата със “Завета към поколенията” в основите на паметника.

Категории: Обществени and Паметници.

Подобни обяви

Напиши мнение

Докладвай за нередност?

Изпрати на приятел

Captcha проверка
captcha image

Изпрати запитване

Captcha проверка
captcha image

Claim Listing

What is the claim proccess?

Captcha проверка
captcha image